W dniu 19 czerwca w Rudzie odbyła się konferencja podsumowująca projekt „Uczymy się przeciwdziałać emisjom” dofinansowany ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Białymstoku z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej.
Stowarzyszenie Samorządów Dorzecza Biebrzy zgodnie z umową dotacji nr 1334/23/BEE/ECP445/DEE z dnia 13 stycznia 2023 r. realizowało projekt pn. „Uczymy się przeciwdziałać emisjom” w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Wartość projektu wynosi 166 660,00 zł, w tym: dotacja – 149 994,00 zł, środki własne – 16 666,00 zł.
Cele projektu:
• podniesienie świadomości ekologicznej,
• upowszechnienie wiedzy,
• aktywizacja społeczna,
• wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół zaangażowanych w realizację zadania i wzmocnienie ich atrakcyjności kształcenia,
• informowanie o działaniach NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Białymstoku,
• promocja Programu „Czyste Powietrze”,
• budowanie społeczeństwa obywatelskiego i kształtowanie jego postaw proekologicznych w zakresie przeciwdziałania emisjom wśród mieszkańców powiatu grajewskiego.
Działania projektowe:
• warsztaty ekologiczne pn. „Czyste powietrze – przeciwdziałanie emisjom”,
• konkurs wiedzy pn. „Wiem jak przeciwdziałać emisyjności”,
• konkurs plastyczny pn. „Walka ze smogiem – unikanie emisji powierzchniowej”,
• konkurs na wykonanie spotu informacyjnego pod hasłem „Program Czyste Powietrze”,
• szkolenia dla dorosłych pn. „Czyste powietrze – przeciwdziałanie emisjom”,
• wyjazdy edukacyjne,
• materiał edukacyjny,
• ankieta,
• konferencja podsumowująca.
Adresaci działań: mieszkańcy powiatu grajewskiego: dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym, uczniowie szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz dorośli.
Okres realizacji: 19.04.2023 r. – 30.06.2024 r.
Warsztaty ekologiczne odbywały się w placówkach oświatowych i polegały na nauce połączonej
z praktycznymi działaniami, obserwacjami w terenie. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat ochrony powietrza, zagrożeń wynikających z emisji pyłów, smogu, wpływu pyłów i gazów na życie i zdrowie ludzi, czy roślin, dokonywali analizy wyniku pomiaru jakości powietrza, uzyskali informację dotyczącą stron internetowych i aplikacji dot. ochrony powietrza. Trenerami byli Anna i Andrzej Mydlińscy.
Placówki oświatowe, w których zorganizowane zostały warsztaty edukacyjne:
• Gmina Grajewo (8): SP i Przedszkole Białaszewo, SP Danówek, SP i Przedszkole Wierzbowo, Przedszkole w Rudzie, Punkty przedszkolne w Popowie i Białaszewie,
• Miasto Grajewo (10): SP 1 Grajewo, SP 2 Grajewo, SP 4 Grajewo, Przedszkola Miejskie Nr 1, 2, 4 i 6, Niepubliczne Przedszkola: Modern Kids i Akademia Dobrego Startu oraz ZS Nr 2 w Grajewie,
• Gmina Radziłów (4): SP i Przedszkole Radziłów, SP Klimaszewnica, SP Słucz,
• Gmina Rajgród (3): SP i Przedszkole Rajgród, SP Rydzewo,
•Gmina Szczuczyn (5): SP i Przedszkole Szczuczyn, SP i Przedszkole Niedźwiadna, ZS w Niećkowie,
•Gmina Wąsosz (7): SP i Przedszkole Wąsosz, SP i Punkt przedszkolny Ławsk, SP i Przedszkole Sulewo – Kownaty, SP Nieciki.
Efekty:
– liczba zorganizowanych warsztatów: 226
– liczba osób objętych warsztatami: 4 576
– liczba placówek oświatowych objętych działaniami: 37
Konkurs wiedzy „Wiem jak przeciwdziałać emisyjności”
• konkurs zorganizowany został 22 marca 2024 r. w Szkole Podstawowej w Wierzbowie,
• polegał na udzieleniu odpowiedzi na 30 pytań testowych i 3 pytania otwarte związanych z przeciwdziałaniem emisyjności i ochroną powietrza,
• po napisaniu testu uczniowie wysłuchali prezentacji edukacyjnej „Wiem jak przeciwdziałać emisyjności” przygotowanej przez Annę i Andrzeja Mydlińskich oraz wzięli aktywny udział w dyskusji dot. przeciwdziałania emisyjności,
• celem konkursu było zdobywanie i pogłębianie wiedzy dotyczącej przeciwdziałania emisyjności, utrwalenie wiedzy nabytej w czasie realizacji warsztatów ekologicznych oraz kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań i działań proekologicznych związanych z ochroną powietrza,
• w konkursie wzięło udział 63 uczniów szkół podstawowych.
Konkurs plastyczny „Walka ze smogiem – unikanie emisji powierzchniowej”
• skierowany był do uczniów szkół podstawowych,
• polegał na wykonaniu pracy plastycznej dowolną techniką, która tematem nawiązywała do walki ze smogiem i unikania emisji powierzchniowej,
• celem konkursu była edukacja ekologiczna dzieci poprzez rozwój umiejętności plastycznych, zwrócenie uwagi na problem ze smogiem, utrwalenie wiedzy nabytej w czasie realizacji warsztatów ekologicznych, kształtowanie odpowiednich postaw proekologicznych,
• na konkurs wpłynęło 61 prac uczniów.
Konkurs na wykonanie spotu informacyjnego pod hasłem „Program Czyste Powietrze”
• konkurs miał charakter grupowy, polegał na wykonaniu przez grupę uczniów z danej szkoły filmiku trwającego maksymalnie do 3 minut promującego „Program Czyste Powietrze”,
• celem konkursu była m.in. kształtowanie wrażliwości na środowisko, rozwijanie kreatywności, promocja rządowego programu,
• laureaci konkursu: 1 miejsce – SP Rajgród, 2 miejsce – SP Wąsosz, 3 miejsce – SP Białaszewo,
wyróżnienie – SP Wierzbowo,
• podsumowanie konkursów plastycznego i na spot odbyło się 27 maja 2024 r. w Rudzie z udziałem 100 uczestników tj. laureatów konkursów – uczniów szkół podstawowych z terenu powiatu grajewskiego, ich rodziców oraz opiekunów szkolnych,
• w konkursie wzięły udział 4 szkoły podstawowe z terenu powiatu grajewskiego oraz 32 uczniów z tych szkół.
Szkolenia dla dorosłych pn. „Czyste powietrze – przeciwdziałanie emisjom”
• tematem przewodnim spotkań było przeciwdziałanie emisjom, omówiono źródła zanieczyszczeń powietrza, uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę na temat smogu, znaczną część spotkań poświęcono działaniom życia codziennego – dobrym praktykom, które w istotny sposób przyczyniają się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń, zachęcano uczestników do korzystania z Programu „Czyste Powietrze” oraz korzystania z aplikacji mobilnej „Jakość powietrza w Polsce”,
• trenerzy: Anna i Andrzej Mydlińscy.
Efekty:
liczba zorganizowanych szkoleń: 12
liczba osób objętych szkleniami: 516
Materiał edukacyjny i ankieta
• powstał materiał edukacyjny zawierający treści z zakresu przeciwdziałania emisjom, który umieszczony został na kanale YouTube i był promowany w trakcie realizacji działań projektowych,
• stworzona została ankieta badająca wiedzę społeczeństwa w zakresie przeciwdziałania emisjom, link do ankiety został udostępniony na lokalnych stronach internetowych, osoba, która wypełniła ankietę miała możliwość sprawdzenia swojego wyniku i poznania poprawnych odpowiedzi.
Efekty:
liczba wyświetleń materiału edukacyjnego: 4 121
liczba wypełnionych ankiet: 772
Wnioski z realizacji projektu
• projekt był dużym przedsięwzięciem pod względem logistycznym i organizacyjnym,
• informacja zwrotna od odbiorców projektu -potrzeba kontynuowania działań i inicjatyw edukacyjnych związanych z ekologią,
• bardzo dobra współpraca ze szkołami podstawowymi i przedszkolami,
• mniejsze zainteresowanie ze strony szkół ponadpodstawowych,
• dzięki realizacji projektu nawiązane zostały kontakty przedstawicieli Stowarzyszenia z przedstawicielami samorządów, szkół, lokalnych liderów, projekt promował Stowarzyszenie Samorządów Dorzecza Biebrzy jako organizację działającą na rzecz edukacji ekologicznej.
Stowarzyszenie Samorządów Dorzecza Biebrzy